نحوه جداسازی قالب های بتنی به صورت استاندارد

اجرای صحیح و قدم به قدم عملیات بتن‌ریزی و قالب‌برداری از جمله فاکتورهای بسیار مهم به منظور حفظ پایایی و مقاومت سازه‌های ساختمانی به شمار می‌رود. چرا که امروزه استحکام  قالب‌ها و مهارکننده‌های بتن مانند کیفیت بتن از جایگاه مهمی برخوردار است. در اجرای پروژه‌ها یکی از موضوعات کلیدی جداسازی قالب‌های بتنی است. معمولا زمان‌بندی باز کردن قالب‌ها با در نظر گرفتن نوع قالب، حجم بتن، نوع سازه و همینطور میزان تنش‌های وارده متغیر می‌باشد. در این مطلب از مجموعه بتن پارس زاگرس قصد داریم نحوه جداسازی قالب های بتنی را به شما آموزش بدهیم.

منظور از قالب‌برداری بتن چیست؟

برای اینکه درک بهتری از نحوه جداسازی قالب های بتنی پیدا کنید باید ابتدا با مفهوم کلی قالب‌برداری بتن آشنا شوید. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم قالب‌برداری یعنی جداسازی سازه‌های اطراف قطعات بتنی که از آن‌ها با هدف حفظ استحکام بتن بعد از عملیات بتن‌ریزی در مدت زمانی معین استفاده می‌شود.

به طور کلی قالب‌های بتنی به دو شکل موقت یا دائمی و در مدل‌های مختلفی در بازار موجود می‌باشند. جداسازی قالب بتن در زمان مناسب یکی از فاکتورهای بسیار مهم به منظور حفظ کیفیت بتن و کاهش هزینه‌های جانبی می‌باشد. به همین خاطر نیز لازم است که پیمانکاران و مهندسان پروژه ضمن توجه به عوامل مهم و تاثیرگذار در این مساله به منظور کسب اطمینان، آزمکایشاتی را نیز بر روی بتن اعمال کنند.

از جمله خصوصیات یک قالب‌بندی مناسب می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • مقاومت بسیار بالا در شرایط جوی مختلف
  • سهولت در جداسازی و اتصالات
  • سبکی وزن
  • مهار تنش‌های وارده
  • سرعت بالا در زمینه اجرا

دستورالعمل‌های نحوه جداسازی قالب های بتنی

برای جداسازی قالب های بتنی در ابتدا زمان قالب برداری را باید با توجه به استاندارهای تعیین شده در نظر گرفته و در مراحل بعدی عملیات را شروع کنید. به بیانی دیگر اتصالاتد قالب‌های بتن صرفا زمانی جدا می‌شوند که تغییری در وضعیت ظاهری سازه بتنی ایجاد نشده باشد. بعد از سنجش کیفیت بتن از طریق آزمایشات متوالی می‌توان نسبت به باز کردن قالب‌های مورد نظر اقدامات لازم را انجام داد.

باید بدون وارد کردن ارتعاش یا ضربه به بتن قالب‌ها را از سطوح آن جدا کرد

در اولین مرحله باید همه اتصالات و جک‌ها به شکل گام به گام باز شده و بدون وارد کردن ارتعاش یا ضربه به بتن، قالب‌ها را از سطح آن جدا کرد. در صورتی که دهانه تیرچه‌های بتنی بیشتر از 7 متر باشد، عملیات قالب‌برداری باید به صورت مرحله به مرحله و به آرامی صورت بگیرد. در ضمن به منظور برداشتن قالب‌های با دهانه وسیع باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به طور کاملا محتاطانه و قدم به قدم پایه‌های اطمینان و شمع‌ها برداشته شوند.

به طور کلی پایدارسازی سازه‌های بتنی از جمله خصوصیات مهم در انجام پروژه‌های ساختمانی به شمار می‌آید و به همین خاطر نیز باید در تمامی مراحل نکات و اصول لازم طبق استاندارهای تعیین شده رعایت شوند. چرا که عدم توجه به نکات مهم نحوه جداسازی قالب های بتنی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به سازه‌های ساختمانی تحمیل کند.

وجود اتصالات صحیح

اما در نحوه جداسازی قالب های بتنی باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟ یکی از نکات بسیار مهم در حین قالب‌گذاری چگونگی اتصالات صحیح آن می‌باشد. این اتصالات باید به گونه‌ای نصب شوند که در زمان عملیات قالب‌برداری بتن وپنل‌های سازه آسیبی ندیده و به سادگی از یکدیگر جدا شوند.

عملیات جداسازی باید به آرامی انجام شود

در زمان جداسازی قالب‌ها هم باید این عملیات کاملا آرام و مرحله به مرحله و بدون وجود هر نوع فشار یا ضربه صورت بگیرد. در بسیاری از موارد کارشناسان توصیه می‌کننند که عملیات قالب‌برداری زیر نظر مهندسان مجرب انجام شود. در همین راستا کارشناسان مربوطه استحکام سازه‌های بتنی از نظر زمان‌بندی قالب‌برداری را بررسی می‌کنند و در صورت وجود هر نوع مشکل یا بروز نقص در طول عملیات نسبت به رفع این موارد اقدامات ضروری را انجام می‌دهند. از همین رو ما نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مراحل قالب‌برداری با تایید مهندسان مربوطه انجام شود.

محل قرارگیری سایر سازه‌های ساختمان

یکی دیکر از نکات کلیدی که باید در نحوه جداسازی قالب های بتنی به آن توجه داشته باشید، محل قرارگیری دیگر سازه‌های ساختمان می‌باشد. در نتیجه باید پیش از محکم کردن اتصالات قالب‌ها به این مساله نیز دقت داشته باشید. چرا که به هر میزان که نحوه اتصالات ساده‌تر باشد، عملیات قالب‌برداری بتن نیز در کمترین زمان ممکن و به سهولت صورت می‌گیرد.

چه عواملی بر نحوه جداسازی قالب های بتنی تاثیر می‌گذارند؟

به طور کلی عوامل مختلفی بر روی میزان استحکام سازه‌های بتنی بعد از عملیات قالب‌برداری تاثیر می‌گذارند که در ادامه این بخش به معرفی بعضی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم. یکی از نکات بسیار مهم در خصوص جداسازی قالب‌ها توجه به شرایط و دمای محیط می‌باشد. در واقع به هر میزان که دمای هوا بیشتر باشد، مدت زمان سخت شدن بتن و رسیدن به مرحله قالب‌برداری نیز سریع‌تر انجام می‌شود. به همین خاطر است که در فصول سرد پاییز و زمستان جداسازی قالب‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد.

یکی از فاکتورهای موثر بر نحوه جداسازی بتن، سیمان مورد استفاده در سازه بتنی است

یکی از موارد اساسی در خصوص زمان‌بندی قالب بتنی نوع سیمان مورد استفاده در سازه‌های بتنی است. زیرا این مساله علاوه بر اینکه روی استحکام بتن تاثیر دارد، روند پروژه را نیز تسریع می‌کند. به طور کلی استفاده از سیمان‌های زود سخت شوند یکی از راهکارهای افزایش سرعا قالب‌برداری می‌باشد.

حال آنکه به‌کارکیری سیمان‌های کم حرارت یا سیمان‌های پرتلند معمولی به دلیل کندی زمان گیرش، قالب برداری را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. درحجه سیمان هم یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار بر این مساله است که با مقدار سرعت قالب‌بردرای بتن رابطه‌ای معکوس دارد. به بیانی دیگر هر آنچه سیمان درجه کمتری داشته باشد، زمان گیرش آن سریع‌تر است و به طور طبیعی قالب‌برداری نیز سریع‌تر انجام می‌شود.

درجه بتن

از دیگر عواملی که بر روی جداسازی قالب‌های بتنی تاثیر می‌گذارند، درجه بتن است. به طور کلی هرچقدر که میزان درجه بتن بالاتر باشد، مدت زمان استحکام و گیرش آن هم بالاتر خواهد بود. در نتیجه این امر عملیات جداسازی قالب بتن به سادگی و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

بتن پارس زاگرس پیشرفته‌ترین تجهیزات تولید و حمل بتن آماده را دارد

اجرای صحیح و گام به گام عملیات بتن ریزی و قالب برداری، از جمله فاکتورهای مهم در حفظ پایایی و مقاومت سازه های ساختمانی است. در مجموعه بتن پارس زاگرس تلاش شده است تا با کاربرد دانش، مهارت، اصول مهندسی و برخورداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات تولید و حمل بتن آماده، نيازها و انتظارات مشتریان با رویکردی نتيجه‌گرا برطرف شود. به منظور اطلاع از قیمت بتن آماده و رزرو آنلاین آن می‌توانید به بخش خرید بتن آماده سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

خصوصیات یک قالب‌بندی مناسب شامل چه مواردی هستند؟

مقاومت بسیار بالا در شرایط جوی مختلف، سهولت در جداسازی و اتصالات، سبکی وزن، مهار تنش‌های وارده و سرعت بالا در زمینه اجرا از جمله این موارد هستند.

چه عواملی بر نحوه جداسازی قالب های بتنی تاثیر دارند؟

دمای محیط، درجه بتن و سیمان مورد استفاده بر روی چگونگی جدا کردن قالب بتنی تاثیر می‌گذارند.